DEBAATTIMEDIA

Victoria Median Politiikkasivut

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Yhdysvaltain presidentinvaalien johdosta

2016_11-07_002

Kuva: Juhani Kandell/Tasavallan presidentin kanslia

Onnittelen Donald Trumpia vaalivoitosta ja Yhdysvaltain kansaa heidän tekemästään valinnasta. Donald Trump nousee Yhdysvaltain presidentiksi hetkellä, jona maailmanpoliittinen tilanne on jopa jännittynein sitten kylmän sodan päättymisen. Yhdysvaltain presidentillä on maailmanpolitiikassa ainutlaatuinen asema ja vastuukin. Donald Trumpilla, maansa tulevana ulkopolitiikan johtajana on merkittävä vaikutus siihen, miltä maailma hänen kautensa päättyessä näyttää. Meille suomalaisille on myös enemmän kuin tärkeää, että Yhdysvaltain sitoutuminen Eurooppaan sekä Itämeren alueen turvallisuuteen ja vakauteen jatkuu.

Suomen ja Yhdysvaltain suhteet ovat ehkä likeisemmät kuin koskaan, tästä on hyvä jatkaa. Yhteistyön kohteita riittää: taloudessa, puolustuspolitiikassa, Suomen Nato-kumppanuudessa, terrorismin vastaisessa työssä, asekaupan valvonnassa ja tietysti arktisella alueella. Suoran kahdenvälisen suhteen lisäksi on olennaista tehdä yhteistyötä ihmisyyden hyväksi myös YK:ssa ja muissa kansainvälisissä järjestöissä.

Toivotan Donald Trumpille onnea ja viisautta vaativassa, koko maailmalle merkittävässä tehtävässä Yhdysvaltain presidenttinä.

Sauli Niinistö
tasavallan presidentti

YHTEYDENOTOT

Victoria Media/ Kerttu Vali
Pajamäenkatu 14, 48600 Kotka
Puh/SMS: 040-5563129
email: debaattilehti(@)victoriamedia.fi
Gmail: debaattimedia(@)gmail.com
Yahoo: debaattimedia(@)yahoo.com

Debaattimedia Somessa

KUNTAVAALIT2017 SIVUT

Debaattimedian Kuntavaalit 2017 erikoissivut. Kilkkaa kuvasta sivuille.

PRSIDENTINVAALIT 2018